Anita Jeglinska
mgr farm.
Prezes Polskiego Towarzystwa Terapii konopnych PACT. Farmaceutka, absolwentka Wydziału Farmaceutycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, oraz studiów podyplomowych Opieka Farmaceutyczna w Geriatrii na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, w trakcie specjalizacji z farmacji aptecznej na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Doktorantka na Wydziale Farmaceutycznym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Pomysłodawczyni i organizatorka konferencji „Innowacyjne Terapie Konopne Dr.Max”
Członkini Royal Pharmaceutical Society (2021), International Society of Cannabis Pharmacists (2022) oraz Polskiego Towarzystwa Farmacji Klinicznej. Ukończyła Medical Cannabis Course na Multidisciplinary Center for Cannabinoid Research na Hebrew University of Jerusalem. Ekspertka w dziedzinie receptury aptecznej, w tym medycznej marihuany. Prelegentka na
konferencjach medycznych dla lekarzy, autorka webinarów dla lekarzy, farmaceutów i studentów kierunków medycznych.
Międzynarodowa konsultantka w dziedzinie farmacji (Guidepoint, Dialectica, proSapient). Od 2017 roku członkini międzynarodowej grupy ekspertów SmartLab pracujących nad tematem innowacji na rynku aptecznym. Zaangażowana w temat Opieki Farmaceutycznej, m.in. wdrażanie nowych czy wykorzystanie aplikacji mobilnych w opiece nad pacjentem.
Konferencja "Innowacyjne Terapie Konopne"
TRANSKRYPCJA ODCINKA
00:00:00 Anita Jeglińska
Rozwiązania światowe mówią o tym, że terapie konopne powinny być prowadzone przez specjalistów, powinny być prowadzone nawet przez tzw. green doctorów, którzy w tych terapiach związanych z medyczną marihuaną się specjalizują.
00:00:15 Tomasz Ołubczyński
Witam Cię w kolejnym odcinku podcastu Rozmowy Konopne. Moimi gośćmi są lekarze, naukowcy, pacjenci oraz eksperci zajmujący się tą niezwykłą rośliną. Ja nazywam się Tomasz Ołobczyński i jestem dyplomowanym terapeutą konopny. Jeżeli publikowane przeze mnie treści są dla Ciebie atrakcyjne, zasubskrybuj, udostępnij lub napisz komentarz. A teraz zaczynamy. Porozmawiamy dzisiaj o kolejnym wydarzeniu w branży konopnej, a będzie to Interdyscyplinarna Konferencja Innowacyjne Terapie Konopne. Naszym gościem jest farmaceutka, absolwentka Wydziału Farmaceutycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, doktorantka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, w tym medycznej marihuany, prelegentka na konferencjach medycznych krajowych i międzynarodowych, kierowanych do lekarzy, autorka webinarów dla lekarzy, farmaceutów i studentów kierunków medycznych, międzynarodowa konsultantka w dziedzinie farmacji, członkini międzynarodowej grupy ekspertów Smart Lab, a od 2023 roku prezes Polskiego Stowarzyszenia Terapii Konopnych Pakt. Naszym gościem jest pani Anita Jeglińska. Dzień dobry, Anita.
00:01:39 Anita Jeglińska
Dzień dobry, witam serdecznie. Długi wstęp, ale się troszeczkę nazbierało.
00:01:44 Tomasz Ołubczyński
Nazbierało się, bo dużo robisz akurat w kwestii edukacji i szerzenia wiedzy o konopie. Dziękuję, trochę się zapowietrzyłem. Koniec roku rozpieszcza nas kolejną bardzo ciekawą konferencją. Dzisiaj będziemy zachęcać do uczestnictwa w tej edycji innowacyjnych terapii konopnych. Jest to impreza cykliczna, a więc która w tym roku?
00:02:17 Anita Jeglińska
W tym roku spotykamy się po raz czwarty. Kolejny raz spotykamy się w Warszawie. Tak, impreza cykliczna, chociaż na początku nie podejrzewałam nawet, że cykliczną imprezą się stanie, ale rzeczywiście chęć zgłębiania wiedzy na temat konopi, brak tej wiedzy w podstawach programowych, rok rocznie skupia ogromne grono lekarzy, farmaceutów, na tego typu wydarzeniach, więc zdecydowaliśmy się rzeczywiście ten projekt kontynuować.
00:03:03 Tomasz Ołubczyński
I to jest bardzo dobra wiadomość, ponieważ na polskiej scenie imprez związanych z konopiami i z tym medycznym zastosowaniem jest to chyba najważniejsza impreza.
00:03:21 Anita Jeglińska
Dziękuję, że tak mówisz. Nieskromnie powiem, że również tak uważam. Oczywiście jest gro imprez, na których konopie się pojawiają. To są zdecydowanie większe imprezy, aniżeli konferencja innowacyjna terapie konopne, organizowana przez doktor Max i przeze mnie jako osobę, która rzeczywiście opiekuje się projektem. Natomiast na wielu z tych konferencji konopie są jednym z tematów. tematem, który jest gdzieś tam, powiedzmy, dyskutowany w kuluarach, oczywiście zawsze temat bardzo medialny, zawsze temat, który wzbudza, no nie wiem, czy już teraz kontrowersje, na pewno ogromny entuzjazm, zainteresowanie, ale też pewien dystans właśnie z uwagi na to, co wspomniałam wcześniej, czyli ten brak wiedzy. Natomiast tak rzeczywiście, w kalendarzu imprez medycznych, myślę, że jest to największa impreza dedykowana konopią tylko i wyłącznie, w bardzo takim interdyscyplinarnym podejściu, w podejściu jak wiemy z lat poprzednich, nawet międzynarodowym.
00:04:45 Tomasz Ołubczyński
W kontekście medycznym to też trzeba zaznaczyć, bo pojawiają się imprezy. 3 grudnia chciałbym tutaj zaprosić również zainteresowanych do Wrocławia na Politechnikę Wrocławską. Tam odbędzie się konferencja poświęcona przemysłowemu zastosowaniu konopi. Więc widzimy, że branża i rynek na tyle jest duży i o ile dobrze się rozwija, pojawiają się nam nowe, ciekawe imprezy związane z konopiami. Więc 3 grudnia Wrocław, 6 grudnia Warszawa. Dla tych, którzy są zainteresowani… Sama roślina.
00:05:33 Anita Jeglińska
Konopi jest bardzo wszechstronną rośliną, więc nie dziwią, że tak powiem, jej wykorzystania nie tylko w medycynie, ale również właśnie w przemyśle czy też innych dziedzinach.
00:05:46 Tomasz Ołubczyński
Jaki cel przyświęca organizatorom, czyli i tobie, w tworzeniu tego projektu? No bo 4 lata, no to już całkiem słuszna ilość czasu upłynęła od momentu pierwszej edycji.
00:06:05 Anita Jeglińska
Już słuszny wiek, wychodzimy z okresu niemowlęctwa, przeszliśmy okres bycia dzieckiem, teraz zaczynamy buntem czterolatka. I w tym roku rzeczywiście konferencja dosyć innowacyjnie będzie prowadzona w formule hybrydowej. Czyli zarówno widzimy się stacjonarnie, ale widzimy się również w streamingu online. No i główny cel, który przyświeca nam na przestrzeni tych czterech już lat, to szerzenie właśnie takiej bardzo poważnej serii wiedzy dotyczącej konopi. Wielokrotnie wspominałam o tym, że program studiów medycznych różnych specjalizacji niestety konopię traktuje bardzo po macoszemu. lekarze, do których trafiają pacjenci, wiedzę muszą zdobywać na własną rękę, a czasami ciężko przebić ją przez gąszcz różnych badań na Pubmedzie, tudzież innych serwisach. Nie zawsze jesteśmy w stanie, powiedzmy, wyselekcjonować badania, które są bardziej istotne, mniej istotne, a pacjentów, pojawia się w lekarskich gabinetach coraz więcej tych pacjentów, pojawia się coraz więcej w aptekach, którzy potrzebują raz, że specjalisty, który będzie w stanie poprowadzić terapię, potrzebują specjalisty, który będzie wiedział po jakie materiały sięgnąć, potrzebują specjalisty, który będzie wiedział do którego ze swoich kolegów, którzy tematem zajmują się, będzie mógł się zwrócić w danej konkretnej sytuacji, w danym konkretnym przypadku pacjenta. I tak zaczynając rzeczywiście pierwszą konferencję w 2021 roku, o ile się nie mylę, zaczynaliśmy z takim przeświadczeniem, że warto mówić o tym, że medyczna marihuana jest lekiem, który jest już dostępny w aptekach w Polsce. że jest to lek dostępny nie tylko w postaci suszu, ale również ekstraktów, które wtedy zaczęliśmy właśnie w jednej z aptek wytwarzać. Natomiast kolejne edycje konferencji poświęcone już było bezpośrednio przypadkom klinicznym, wymianie doświadczeń, rozmowie o tym, dlaczego temat dalej jest kontrowersyjny i czy rzeczywiście kontrowersyjny być powinien. Spotykaliśmy się wtedy w gronie lekarzy, którzy prowadzą terapię pacjentów z użyciem właśnie medycznej marihuany. No i tak kolejne lata przynosiły nam nowych prelegentów, przynosiły nam nowe tematy. i w tym roku nie jest inaczej.
00:09:32 Tomasz Ołubczyński
Rozmowy Konopne jako kanał jest patronem medialnym i tu chciałem się pochwalić oczywiście. Dziękuję bardzo za zauważenie mnie i za zauważenie tego kanału, przepraszam. Już wspomniałem, że impreza będzie 6 grudnia. Czy mogłabyś powiedzieć, gdzie się odbędzie?
00:09:59 Anita Jeglińska
Tak, 6 grudnia widzimy się w Warszawie, w Centrum Praskim Koneser. Konferencję rozpoczynamy bardzo szeroko rozbudowaną agendą. Od 10.00 widzimy się na targach, w rejestracji, natomiast całe moduły wykładowe rozpoczynają się o godzinie 11.00. Kończymy wieczorem około godziny 19.00. Oczywiście, tak jak wspomniałam wcześniej, osoby, które nie będą w stanie dotrzeć online, tudzież osoby szerzej powiązane z medycyną, zapraszam online, przepraszam, osoby, które nie będą w stanie dotrzeć stacjonarnie, tudzież osoby właśnie, które są szerzej dalej powiązane z medycyną, zapraszamy do streamingu online stacjonarnie, Najczęściej widzimy się z lekarzami, bo niestety ograniczenia powierzchni i liczby uczestników stacjonarnych nie pozwalają nam zaprosić wszystkich gości do spotkania face to face. Natomiast wiem z lat poprzednich, wiem z zeszłego roku, że ta forma online, ona również jest bardzo pożądana. Nie każdy ma możliwość dotrzeć do Warszawy, a forma online umożliwia nam też obejrzenie wykładów później, po wydarzeniu, przez sześć najbliższych miesięcy, tak żeby wrócić do tematów, do przypadków, które najbardziej nas interesują.
00:11:46 Tomasz Ołubczyński
I tutaj chyba odpowiedziałaś na moje pytanie, czy materiały będą dostępne.
00:11:52 Anita Jeglińska
Tak, materiały będą dostępne dla wszystkich użytkowników, dla użytkowników, którzy odwiedzą i z którymi spotykamy się stacjonarnie również przez sześć miesięcy po zakończeniu konferencji. Oczywiście po konferencji przygotujemy też tak zwany zeszyt kongresowy z zebraniem najważniejszych informacji, które podczas tego wydarzenia się pojawią.
00:12:22 Tomasz Ołubczyński
Fantastycznie. Kim są prelegenci?
00:12:28 Anita Jeglińska
Prelegenci w tym roku to lekarze, eksperci, osoby, które w swojej codziennej praktyce stosują medyczną marihuanę. Mamy m.in. konsultanta krajowego ds. medycyny paliatywnej, dr Michała Graczyka, Mamy znakomitą dr Helenę Zakliczyńską, która opowie nam o chorobach zapalnych jelit. Mamy w tym roku nowość. Mamy nie lekarkę, ale terapeutkę, seksuolożkę, panią Patrycję Wonatowską, która opowie nam o efektach ubocznych terapii konopnej w kontekście poprawy życia seksualnego. Mamy oczywiście tematy, które bardzo często się pojawiają rokrocznie, czy leczenie fibromialgii, czy choroby onkologiczne, leczenie paliatywne. To są jednak te schorzenia, którym konopie dedykowane są w bardzo dużej mierze. Także myślę, że tematy będą bardzo ciekawe. Oczywiście w drugim module nie zabraknie nam analiza aspektów prawnych, zmieniającej się sytuacji politycznej w Polsce, czy choćby panelu dotyczącego CBD. Także serdecznie, serdecznie zapraszam. Myślę, że każdy znajdzie w agencji coś dla siebie.
00:14:06 Tomasz Ołubczyński
Bardzo ciekawa agenda. Jest kilka takich elementów, które akurat przyciągnęły moje zainteresowanie w sposób szczególny. Ale nazwiska, które się pojawiają, to są osoby, które mają bardzo dużo doświadczenia, jeżeli chodzi o pracę z medyczną marihuaną. Tym bardziej uważam, że na tej imprezie nie powinno zabraknąć nikogo, kto jest zainteresowany tematem medycznym marihuany. Powiedz mi, tak abstrahując w ogóle od kwestii konferencji, czy zmiany, które pojawiły się ostatnio w naszym prawodawstwie, twoim zdaniem są dobrym kierunkiem dla pacjentów, czy jednak one wprowadzą trochę zamieszania w ich życiu?
00:15:04 Anita Jeglińska
Wiesz co, ciężko odpowiedzieć na to pytanie, bo z jednej strony absolutnie rozumiem, zamysł ustawodawcy, czyli ideę ograniczenia receptomatów. Natomiast niestety obawiam się, że ta idea wymknęła się troszeczkę z podkontroli i pod, nazwijmy to takim płaszczem walki rzeczywiście z receptomatami, możemy doprowadzić do tego, że pacjenci, którzy są najbardziej potrzebujący i tacy rzeczywiści beneficjenci wszystkich rozwiązań telemedycznych, ale też stosowania Konopi, bardzo na tym nowym rozporządzeniu ucierpią. Mówię tutaj przede wszystkim o medycynie paliatywnej. Mówię tutaj o dzieciach z padaczką lekooporną, które mają po kilkanaście napadów padaczkowych w ciągu dnia. Mówię tutaj o osobach z niepełnosprawnościami, w cudzysłowie więźniów czwartego piętra. To nie są osoby, które mają możliwość swobodnego poruszania się nie tylko po Polsce, ale czasami nawet w ramach własnego miasta. zaskakują trochę, powiem Ci szczerze, te rozwiązania, chociażby z uwagi na to, że trendy światowe, a jestem świeżo po konferencji Controversies on Cannabis-Based Medicine w Wiedniu, rozwiązania światowe mówią o tym, że terapie konopne powinny być prowadzone przez specjalistów, powinny być prowadzone nawet przez tak zwanych green doktorów, którzy w tych terapiach związanych z medyczną marihuaną się specjalizują, ponieważ to nie jest kwestia tylko polska, to jest kwestia ogólnie międzynarodowa, że jednak te programy medyczne na uczelniach nie są jeszcze na bieżąco z najnowszymi wynikami badań klinicznych czy badań przedklinicznych. Jednak układ endokanabinoidowy to jest coś, co dalej jest traktowane bardzo po matoszemu albo bardzo stereotypowo. w kontekście chociażby podręczników dotyczących psychiatrii itd. Także rozumiem ideę, rozumiem zamysł. Jeśli chodzi o samą ideę ograniczenia otrzymywania recept za pomocą formularza, bez żadnej rozmowy z lekarzem i chociażby, nie wiem, wprowadzenia pacjenta w terapię, jestem OK, że tak, rzeczywiście to powinno być ograniczone, natomiast to, co się w tym momencie wydarzyło, w mojej ocenie może się odbić nam dosyć poważną czkawką.
00:18:15 Tomasz Ołubczyński
Skoro już wspomniałaś, że byłeś na tej konferencji o bardzo ciekawym tytule, Jak inne kraje europejskie widzą kierunki rozwoju, jeżeli chodzi o terapię?
00:18:34 Anita Jeglińska
Powiem Ci szczerze, że ja już któryś rok z kolei mam ogromny zaszczyt być prelegentem na tej konferencji i mówić właśnie o tym, jak wygląda Polska. I do tej pory mówiłam zawsze, że my jako Polska jesteśmy w ogóle w świetnej sytuacji, że otrzymanie recepty na konopie nie jest u nas jakoś specjalnie utrudnione, że receptę może wypisać, wystawić lekarz każdej specjalizacji. Oczywiście w wielu krajach wygląda to tak, że bardzo często potrzebna jest wcześniejsza certyfikacja, są specjalne ośrodki, które takich lekarzy certyfikują. Nie uważam też, żeby to było jakieś specjalnie złe rozwiązanie, natomiast my byliśmy zawsze ten krok do przodu. Jakie inne drogi? Wiadomo, co się w tym roku wydarzyło w Niemczech. Mamy legalizację medycznej marihuany. Nie wiem do końca, czy my w Polsce jesteśmy na to gotowi, chociażby z uwagi na brak elementarnej wiedzy, i nie mówię teraz tutaj tylko i wyłącznie o medykach, mówię o wprowadzeniu jakiejś informacji, edukacji nawet w szkołach i ogólnie w społeczeństwie, natomiast to idzie raczej w kierunku rozluźniania stosunków medycznej marihuany z prawem aniżeli zaostrzania, Także tutaj rzeczywiście sensacja, że Polska wykonuje ten taki nazwijmy to trochę krok wstecz.
00:20:21 Tomasz Ołubczyński
Wielu mówi, że to są trzy kroki do tyłu.
00:20:26 Anita Jeglińska
Może nawet i trzy. Zobaczymy jak sytuacja się rozwinie. Myślę, że więcej będziemy w stanie powiedzieć w grudniu, tudzież na początku roku. Zobaczymy po prostu jak to wpłynie na pacjentów.
00:20:42 Tomasz Ołubczyński
OK. Czy coś jeszcze nam zostało do przeanalizowania i omówienia, jeżeli chodzi o samą konferencję? Przepraszam, że w ogóle to pytanie zadałem, ale byłem niezmiernie ciekaw. Informacje z tej przestrzeni międzynarodowej też jest bardzo ważna. Czyli tak, czyli wiemy gdzie, wiemy kiedy. Czy to jest impreza skierowana tylko i wyłącznie dla świata medycznego? Bo chyba o to nie pytałem.
00:21:18 Anita Jeglińska
Tak, to już mówię. Na pewno stacjonarnie z uwagi na prawo zapraszamy osoby, które mają wykształcenie medyczne. Natomiast myślę, że do konferencji online może dołączyć każdy, kto zainteresowany jest konopiami, tudzież z tymi konopiami ma wspólnego coś więcej, bądź po prostu interesuje się tematem. Myślę, że sama tematyka jest dosyć zachęcająca, Starałam się, żeby moduły wykładowe nie powtarzały się rokrotnie. To co ważne, każdy zarejestrowany użytkownik będzie miał dostęp również do wykładów z lat poprzednich. Także to jest taki dodatkowy bonus. Tematy, które pojawiały się w poprzednich latach, one myślę pod kątem klinicznym się niezdeaktualizowały. Zapytałeś o temat tego, jak to wygląda na świecie. Rozmawialiśmy o nowych zmianach legislacyjnych. Myślę, że to też będzie duży temat, który będziemy dyskutować podczas debaty. Na konferencji będziemy mieli dwie debaty eksperckie. Jedna debata bardziej poświęcona pracy lekarzy z chorzeniom, tego jak widzą swoją pracę. i jakich pacjentów mają. Natomiast druga debata, debata szersza, porozmawiamy z szeroko pojętym środowiskiem, politycznym środowiskiem, farmaceutycznym, z biznesem, o kontrowersjach, o postępach w temacie medycznej marihuany w Polsce. Obie debaty będą moderowane przez doktor Nauk Medycznych, Anny Zimny-Zając, która jest redaktornaczelną Medonetu. Myślę, że pani doktor też bardzo ciekawie te debaty poprowadzi i one również powinny wzbudzić duże zainteresowanie.
00:23:39 Tomasz Ołubczyński
Moja ilość pytań już się wyczerpała, także serdecznie chciałbym zaprosić wszystkich zainteresowanych czy obecnością online’ową, czy fizycznie, bezpośrednio w Warszawie. 3 grudzień, Warszawa.
00:24:03 Anita Jeglińska
6 grudzień.
00:24:04 Tomasz Ołubczyński
6 grudzień, przepraszam.
00:24:06 Anita Jeglińska
6 grudzień, piątek. Zaczynamy moduły wykładowe o godzinie 11.00. Serdecznie zapraszamy.
00:24:16 Tomasz Ołubczyński
Dziękuję bardzo za informację. Naszym gościem była Anita Jaglińska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Terapii Konopnych Pakt, o której jeszcze mało kto wie, ale mam nadzieję, że wreszcie nagramy ten materiał.
00:24:31 Anita Jeglińska
Wszystko przed nami.
00:24:33 Tomasz Ołubczyński
Prelegentka na polskich i międzynarodowych konferencjach, autorka webinarów dla lekarzy, farmaceutów i studentów kierunków medycznych i organizatorka czwartej konferencji innowacyjnych terapii konopnych Dr. Max w Warszawie. Dziękuję bardzo za rozmowę, za to, że mogliśmy się widzieć po długiej nieobecności. Do zobaczenia i do usłyszenia.
00:25:05 Anita Jeglińska
Do zobaczenia.
00:25:08 Tomasz Ołubczyński
I dojechaliśmy do końca odcinka. Dziękuję za Twój czas. Oczywiście wszystkie linki znajdziesz w opisie. Jeżeli publikowane przeze mnie treści są dla Ciebie atrakcyjne, zasubskrybuj, udostępnij lub pozostaw komentarz. Dzięki. Pozdrawiam ciepło. Tomasz Ołubczyński, terapeuta konopny z podcastu Rozmowy Konopne. Niech kanabinoidy będą z nami.


